کاشی کاری سرویس بهداشتی برای دکوراسیون ایدآل

به گزارش انجمن های سایه، از هنر کاشی کاری برای جلوه دادن و تزیین ساختمان استفاده می­ گردد. کاشی کاری در بیشتر قسمت­ های ساختمان مانند آشپزخانه، حمام و دستشویی کاربرد دارد. یکی از بخش های پرتردد ساختمان، سرویس بهداشتی است که شامل دستشویی و حمام می­ گردد. این بخش از ساختمان در هنگام مهمانی­ ها جلب توجه می­ کند و به همین دلیل، ظاهر مناسب آن بسیار مهم است. امروزه افراد زیادی به طراحی سرویس بهداشتی خود اهمیت می­ دهند. یکی از المان­ هایی که در این راستا به افراد یاری می­ کند، کاشی کاری سرویس بهداشتی است.

کاشی کاری سرویس بهداشتی برای دکوراسیون ایدآل

با گسترش روزافزون تکنولوژی و پیشرفت های حاصله در صنعت ساختمان سازی، کاشی و سرامیک های متنوعی به بازار عرضه شده است. این کاشی ها تنوع زیادی دارند و در رنگ های متفاوتی هستند. به کار بردن این نوع کاشی ها در کاشی کاری سرویس بهداشتی نمای شیک و زیبایی به فضای آن خواهد داد. کاشی کاری سرویس بهداشتی علاوه بر تاثیر مثبتی که روی محیط می گذارد، سبب محافظت در برابر رطوبت و عدم تکثیر رشد و باکتری خواهد شد. همچنین نظافت و تمیزکاری را بسیار آسان می نماید؛ زیرا شست وشوی کاشی ها با مواد مخصوص آن، سطوح را از باکتری و میکروب ها پاک خواهد نمود.

کاشی کاری سرویس بهداشتی می بایست مانند انواع کاشی کاری ساختمان، توسط افراد باتجربه و کاربلد انجام گیرد. چندین نکته را باید برای کاشی کاری سرویس بهداشتی در نظر گرفت و رعایت کرد. اولین نکته برای کاشی کاری، انتخاب کاشی و توجه به نوع، جنس و مواد تشکیل دهنده آن است. آن نوع از کاشی که برای کاشی کاری سرویس بهداشتی استفاده می گردد، باید کیفیت بالایی داشته باشد و در برابر رطوبت و حرارت مقاوم باشد.

قیمت نصب کاشی و سرامیک در سال 1397 چقدر است؟

نکات مهم قبل از کاشی کاری سرویس بهداشتی

  • در انتخاب کاشی باید به نوع و جنس آن توجه گردد.
  • ابعاد کاشی باید متناسب با اندازه سرویس بهداشتی باشد.
  • در انتخاب رنگ کاشی دقت گردد؛ زیرا طبق تحقیقات اجرا شده، برای حمام از کاشی­ های با رنگ سرد امتناع می­ نمایند.
  • محل دقیق توالت فرنگی یا توالت ایرانی باید معین گردد.
  • برای کف باید شیب را به خوبی اعمال کرد. این شیب باید به سمت توالت ایرانی یا کفشوی (محل خروج آب) باشد.

معمولا از رنگ های سرد برای کاشی حمام استفاده نمی گردد.

نکات رنگی در کاشی کاری سرویس بهداشتی

همان طور که قبلا گفتیم، یکی از بخش های مهم هر خانه سرویس بهداشتی است و برای نونوار کردن سرویس بهداشتی، آن را به سبک های متنوعی کاشی کاری می نمایند. در این راستا یکی از مهم ترین نکات، انتخاب رنگ کاشی است. کاشی ها در رنگ های متفاوت و متنوعی طراحی شده اند. اما انتخاب یک رنگ مناسب و درست برای سرویس بهداشتی حایز اهمیت است. در ادامه چند نمونه از رنگ های آرامش بخش و ایدآل برای به کار بردن در کاشی کاری سرویس بهداشتی را برایتان آورده ایم.

این رنگ های مناسب عبارتند از:

  • ترکیب بی­ نظیر سفید و آبی فیروزه ­ای
  • کرم یا قهوه ای خیلی روشن
  • سبز کم رنگ و سفید
  • ترکیب پرنشاط نارنجی و سفید
  • زرد، خاکستری و سفید
  • صورتی روشن و سفید
  • ترکیب بنفش و سفید
  • ترکیب قرمز و سفید
جهت استفاده از خدمات کاشی و سرامیک ساختمان کلیک کنید

کاشی کاری سرویس بهداشتی به صورت اصولی

اینکه کاشی کاری ساختمان و همچنین سرویس بهداشتی بدون مشکل انجام گردد، مستلزم یک کاشی کار حرفه ای و پایبند به اصول کاشی کاری است؛ زیرا همان مقدار که سیم کشی ساختمان اهمیت دارد و باید طبق اصول انجام گردد، کاشی کاری هم باید اصولی صورت گیرد. بعضی از افراد برای کم شدن هزینه ها از کسانی یاری می گیرند که دستمزد خیلی پایینی دارند و معمولا در کنار این دستمزد پایین، تجربه و کیفیت کاری آنها هم کم است. البته این قضیه برای همه صدق نمی نماید.

بنابراین منطقی است با کمی هزینه کردن از یک فرد ماهر یاری گرفته گردد. تمام مراحل کاشی کاری سرویس بهداشتی باید دقیق و بدون کوتاهی کردن باشد؛ زیرا اگر در یکی از مراحل کاشی کاری سرویس بهداشتی سهل انگاری صورت گیرد، حتی مرحله بندکشی هم می تواند سبب لق شدن و افتادن کاشی گردد. برای کاشی کاری سرویس بهداشتی باید از کاشی های مخصوص که شیاردار هستند استفاده کرد؛ زیرا در صورت به کار بردن کاشی معمولی، افراد سُر خواهند خورد و حوادث ناگواری به بار خواهد آمد.

اگر در یکی از مراحل کاشی کاری سرویس بهداشتی سهل انگاری صورت گیرد، حتی مرحله بندکشی هم می تواند سبب لق شدن و افتادن کاشی گردد.

ابزار مورد احتیاج در کاشی کاری سرویس بهداشتی

  • شلنگ تراز
  • گونیا
  • متر
  • تراز
  • دستگاه برش
  • چکش پلاستیکی
  • ملات مخصوص
  • لیسه یا کمچه برای ملات کشی

سرامیک کاری کف و تراز کردن آن

فرایند کلی کاشی کاری سرویس بهداشتی

برای کاشی کاری کف سرویس بهداشتی مانند دیگر بخش ها عمل می نمایند. ابتدا تراز بودن کف را به یاری ابزار مخصوص تراز کردن مثل شلنگ تراز معین می نمایند. بعد از تراز کردن نوبت به ملات ریزی می رسد. ملاتی که از سیمان، ماسه و آب تشکیل تهیه شده را روی سطح می ریزند. سپس به یاری ابزار ملات کشی (لیسه یا کمچه) ملات را صاف و به صورت یکنواخت پخش می نمایند. در مرحله بعد، کاشی یا سرامیک را متناسب با اندازه و ابعاد مدنظر روی کف می گذارند و آن را به یاری چکش پلاستیکی در محل خود محکم می نمایند. در قسمت هایی مانند کنج برای تراز کردن از گونیا استفاده می گردد. اگر هم احتیاج به برش بود، از دستگاه برش یاری می گیرند و متناسب با اندازه آن را برش می دهند.

مطالعه کنید

سقف کاذب کناف چیست و از کجا سر و کله اش پیدایش شد؟

اما برای کاشی کاری دیوار کمی تفاوت وجود دارد که مهم ترین آن غلظت ملات است. ملاتی که برای کاشی کاری دیوار استفاده می گردد، کمی شُل تر از ملات کف است. برای نصب کاشی روی دیوار بعد از اطمینان از تراز بودن، کاشی ها را به یاری چسب مخصوص در کنار هم قرار می دهند. سپس فاصله بین کاشی و دیوار را با ملات پر می نمایند و این روال تا ردیف آخر خواهد یافت. در مرحله نهایی نوبت به بندکشی می رسد.

به طور معمول بندکشی را یک یا دو روز بعد از نصب کاشی انجام می دهند. در این مرحله درز یا بندهای بین کاشی با خود کاشی یک دست و یک رنگ می گردد. این کار توسط دوغاب مخصوص تشکیل شده از سیمان سفید، پودر سنگ و آب صورت می گیرد که در بعضی از مواقع برای رنگی کردن دوغاب، از پودر رنگ استفاده می نمایند. دوغابِ کف رقیق است و برای دوغابِ دیوار از ماده غلیظ تری که تا حدودی خمیری شکل است، استفاده می گردد. ممکن است گاهی اوقات بر اثر رطوبت زیاد موجود در سرویس بهداشتی، بعد از گذشت چند سال احتیاج به ترمیم بندکشی باشد. مراحل کار ترمیم بندکشی هم مانند بندکشی بعد از کاشی کاری است. منتهی اول باید ملات قدیمی را تراشید، سطح را پاک کرد و سپس عملیات بندکشی را آغاز کرد.

دوغابِ کف رقیق است و برای دوغابِ دیوار از ماده غلیظ تری که تا حدودی خمیری شکل است، استفاده می گردد.

نقش کاشی و سرامیک در کاشی کاری سرویس بهداشتی

برای کاشی کاری سرویس بهداشتی به طور معمول از کاشی ها برای دیوار استفاده می نمایند؛ زیرا کاشی برای کف مناسب نیست و استحکام خوبی برای کف ندارد. کاشی ها برای دیوار سرویس بهداشتی و مخصوصا دیوار حمام گزینه مناسبی هستند؛ زیرا در ارتفاع قدرت جذب زیادی دارند. کاشی در برابر سرامیک از تنوع بالاتری برخوردار است. در این راستا برای کف سرویس های بهداشتی، عموما از سرامیک استفاده می گردد. سرامیک ها دارای مقاومت بالایی در برابر سرما و گرما هستند و به طور معمول از آنها در کف سرویس بهداشتی، کف سالن یا اتاق ها و در بعضی از مواقع در نمای ساختمان استفاده می نمایند. قیمت کاشی و سرامیک بر اساس درجه بندی متفاوت است.

کاشی از سنگ طبیعی

این نوع کاشی در برابر رطوبت بسیار مقاوم است و آب هیچ گاه به آن نفوذ نمی­ کند. امروزه از این کاشی­ ها به سبک مدرن در کاشی کاری سرویس بهداشتی استفاده می­ گردد.

کاشی شیشه­ ای

این نوع کاشی­ ها بسیار ظریف هستند و بعضی از آنها به صورت رنگی ساخته می شوند. کاشی شیشه ای قدرت بالایی در برابر رطوبت دارد و بیشتر برای دیزاین دیوارها در حمام به کار می­ رود. روی این نوع کاشی هیچ لکه و علامت دستی باقی نمی­ ماند. توصیه می­ گردد برای دید نداشتن در حمام، از سایز کوچک این کاشی در کاشی کاری سرویس بهداشتی استفاده گردد.

کاشی سیمانی

نوع دیگری از کاشی که در کاشی کاری سرویس بهداشتی به کار می­ رود، ترکیبی از شن، ماسه و ملات خشک است. به این نوع کاشی، کاشی سیمانی می­ گویند که دوام بسیار بالایی دارد. بعضی افراد از ترکیب چند کاشی در سرویس بهداشتی خود استفاده می­ نمایند که از این رو طراحی جالب و متفاوتی به نمایش گذاشته می­ گردد.

سبک مدرن تزیین سرویس بهداشتی

امروزه برای جلوه دادن و دیزاین سرویس های بهداشتی المان های مدرن و جدیدی پدیدار شده است. به عنوان مثال برای کف سرویس های بهداشتی از کفپوش های سه بعدی استفاده می نمایند. بکارگیری این کفپوش ها در سرویس بهداشتی، دیزاین فوق العاده ای به محیط می دهد و ایده بسیار جالبی است.

در هنگام انتخاب کاشی باید به مساحت سرویس بهداشتی توجه داشت. برای سرویس ­های بهداشتی کوچک از کاشی­ هایی با ابعاد کوچک استفاده می گردد. زیرا کاشی­ های بزرگ فضا را کوچک تر نشان خواهند داد. توصیه می گردد کسانی که هر روز حوصله نظافت و تمیزکاری سرویس بهداشتی را ندارند، از کاشی­ هایی با ابعاد بزرگ، و تیره رنگ استفاده ­نمایند. تمیز کردن کاشی­ های بزرگ راحت­ تر از کاشی های کوچک است.

منبع: کبال

به "کاشی کاری سرویس بهداشتی برای دکوراسیون ایدآل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشی کاری سرویس بهداشتی برای دکوراسیون ایدآل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید