قطعنامه شورای حکام جای توجیه برای اقدامات غربی ها نمی گذارد، برجام بزرگترین خطای استراتژیک ایران بود

به گزارش انجمن های سایه، ابوالفضل ظهره وند با اشاره به اینکه قطعنامه امروز شورای حکام، دیگر جای توجیه برای اقدامات غربی ها نمی گذارد، گفت: اروپایی ها با وقاحت توقع دارند به مطالبات غیرقانونی آن ها عمل کنیم.

قطعنامه شورای حکام جای توجیه برای اقدامات غربی ها نمی گذارد، برجام بزرگترین خطای استراتژیک ایران بود

به گزارش گروه سیاسی انجمن های سایه، ابوالفضل ظهره وند، عضو سابق تیم مذاکره نماینده هسته ای کشورمان در گفتگویی با اشاره به صدور قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس اتمی به بهانه عدم همکاری ایران با تحقیقات آژانس، گفت: قطعنامه ای که امروز صادر شد، نشان دهنده استیصال طرف های اروپایی در برجام است. کشور های اروپایی به جای اینکه متوجه تکالیف بر زمین مانده خود در برجام باشند، کماکان با وقاحت تمام این بحث را مطرح می نمایند که به مطالبات غیرقانونی آن ها در چارچوب برجام عمل کنیم.

* اروپایی ها باید سوخت را تا سقف 300 کیلو از ما خریداری می کردند

ظهره وند ادامه داد: اروپایی ها در حالی بحث افزایش میزان سوخت را مطرح می نمایند که متوجه مسئولیت خودشان در این زمینه نیستند، چرا که آن ها می بایست این سوخت را تا سقف 300 کیلو از ما خریداری می کردند و ایران هم کماکان این آمادگی را داشته و دارد که بفروشد، امّا از آنجایی که آن ها از آمریکا حساب می برند و اراده ای در مقابل آمریکا ندارند، می خواهند بی ارادگی خودشان را با صدور قطعنامه و دادن آدرس غلط به افکار بین المللی جبران نمایند و این نکته مهمی است.

عضو سابق تیم مذاکره نماینده هسته ای با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی و سه کشور اروپایی هیچگاه تا این حد مسلوب الاراده نبوده اند، توضیح داد: برجام آزمون خوبی بود برای اثبات بی ارادگی و ناتوانی اروپایی ها در مقابل رفتار های غیرقانونی آمریکا.

* برجام برای این بود که ما یک طرفه بازنده باشیم

ظهره وند با بیان اینکه ما از ابتدا می دانستیم و امروز هم باید بدانیم که از دیگ اروپایی ها آبی گرم نمی گردد، گفت: برجام برای این نبود که ما به یک توافق برد ـ برد برسیم. بلکه موضوع این بود که ما یک طرفه بازنده باشیم و آن ها مطالبات غیرقانونی خودشان را دنبال نمایند.

* 2 سال قبل اعلام کردم که مسئله PMD حل نشده؛ چرا می گفتند حل شده است؟

وی ادامه داد: ما می بایست جهت گذشته خودمان را قوی تر ادامه دهیم. البته در این میان، دیپلماسی رسانه ای بسیار مهم است. چرا که حافظه افکار عمومی عمر کوتاهی دارد. 2 سال قبل اعلام کردم که مسئله PMD حل نشده؛ چرا می گفتند حل شده است؟ آقای آمانو مدیرکل وقت آژانس، پرونده PMD را نیمه باز گذاشت و از حالت سیاه به خاکستری تبدیل کرد و آن را باز گذاشت. ما به جای اینکه رفتار های طرف مقابل را توجیه کنیم و در مقابل اقدامات آن ها منفعل باشیم باید سیاست فعال را در پیش بگیریم.

ظهره وند اضافه کرد: اکنون که ایالات متحده و غربی ها در مسئله تبعیض نژادی و نابرابری اجتماعی در موضع انفعال هستند و قدرت شان در حال افول است، رفتار های آن ها در قضیه پرونده هسته ای را هم برای افکار بین المللی شرح بدهیم. نگوییم خب قطعنامه صادر شده و بعد هم به شورای امنیت می رود. این نکته مهمی است که سکوت و انفعال ما رفتار های غیرقانونی و سلطه طلبانه آن ها را تشدید می نماید.

* ساکتیم، چون همیشه خواسته ایم برجام را به عنوان یک دستاورد وانمود کنیم

وی با تأکید بر اینکه باید به اقدام اخیر آژانس واکنش نشان دهیم و روی این موضوع مانور دهیم، گفت: ما متأسفانه ساکت هستیم. حتی قبل از اینکه قطعنامه را صادر نمایند، در نشستی که چند روز پیش در آژانس برگزار گردید، واکنش حساب شده ای ندیدیم، چرا؟ چرا، چون همیشه خواسته ایم برجام را به عنوان یک دستاورد وانمود کنیم. در حالی که به اعتقاد بنده بزرگترین خطای استراتژیک در جمهوری اسلامی توافق نامه برجام بود و امروز ضعف های پنهان و آشکار برجام علیه امنیت ملّی ما دارد آشکارتر می گردد.

ظهره وند با بیان اینکه باید از برجام عبور کنیم و موضع فعال بگیرم، توضیح داد: غرب امروز در موضع انفعال واقع شده است، اگر در موضع قدرت بودند چه می کردند.

عضو سابق تیم مذاکره نماینده هسته ای اضافه کرد: پیش بینی می گردد رفتار های زیاده خواهانه غربی ها در قبال ایران و برنامه هسته ای ما ادامه خواهد داشت.

منبع: فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "قطعنامه شورای حکام جای توجیه برای اقدامات غربی ها نمی گذارد، برجام بزرگترین خطای استراتژیک ایران بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطعنامه شورای حکام جای توجیه برای اقدامات غربی ها نمی گذارد، برجام بزرگترین خطای استراتژیک ایران بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید