شناسایی استانداردهای سایر کشورها توسط مرکز رشد توسعه صادرات و انتقال فناوری

به گزارش انجمن های سایه، مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به یاری بلاعوض این دانشگاه به فناوران حوزه سلامت تا رسیدن به نمونه اولیه، از اختصاص نخستین دفتر انتقال تکنولوژی به حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران اطلاع داد و گفت: استانداردهای کشورهای مختلف برای صادرات محصول را به وسیله مرکز رشد توسعه صادرات و انتقال فناوری شناسایی می کنیم.

شناسایی استانداردهای سایر کشورها توسط مرکز رشد توسعه صادرات و انتقال فناوری

محمدرضا منظم در گفت وگو با انجمن های سایه در رابطه با حمایت دانشگاه علوم پزشکی تهران از فناوران حوزه سلامت، اظهار کرد: قاعدتاً اعتماد به فناوران و صاحبان ایده در اختیار دانشگاه ها است و آن ها باید به فناوران اعتماد نمایند. در دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در سطوح مختلف، حمایت های متفاوتی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: زمانی که فناوران در قالب هسته و تیم هستند و می خواهند وارد مرحله فراوری پروتوتایپ یا نمونه اولیه شوند، به آن ها یاری بلاعوض می کنیم و گرنت فناورانه در اختیار آن ها قرار می دهیم تا به پروتوتایپ برسند.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران در همین رابطه اضافه نمود: بعد از رسیدن تیم ها به پروتوتایپ، آن ها احتیاج به حمایت های گوناگون، از جمله فضای استقرار دارند که ما تا حدی که امکان داشته باشیم، فضا در اختیار آن ها قرار می دهیم.

نخستین دفتر انتقال تکنولوژی سلامت در علوم پزشکی تهران

منظم اعلام نمود: اخیراً سیستمی تحت عنوان دفاتر انتقال تکنولوژی راه انداختیم و نخستین دفتر در دانشگاه علوم پزشکی تهران به حوزه سلامت اختصاص یافته است.

وی، سپس به ارائه کارکرد این دفاتر پرداخت و شرح داد: فناورانی که دارای نمونه اولیه محصولی هستند که قابلیت عرضه و فروش را دارد، اما نمی خواهند وارد عرصه تجاری سازی و فروش آن شوند، می توانند تجاری سازی محصول خود را به این دفاتر بسپارند.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران، یادآور شد: آن دسته از تیم هایی که بخواهند خودشان وارد عرصه تجاری سازی محصول شوند، می توانند در مرکز رشد مستقر شده و نسبت به این موضوع اقدام نمایند که البته استقرار در مرکز رشد به لحاظ بهره مندی از فضا، آدرس و شرایط حضور آفیسی، برای آن ها یاری بزرگی است.

اعطای وام فراوری با بازپرداخت طولانی به شرکت های بزرگ

منظم یادآور شد: همچنین سیستمی در داخل دانشگاه داریم و در این سیستم از نهادهایی همچون صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت ها تسهیلات اعطا می کنیم.

وی با بیان اینکه شراکتی با صندوق تجهیزات پزشکی و قرارداد عاملیت با آن ها داریم، اضافه نمود: معمولاً شرکت های بزرگ وام زیاد نمی خواهند و به آن ها وام فراوری می دهیم که بهره ای ندارد و بازپرداخت آن طولانی است.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران، توضیح داد: این وام ها تنها به پرسنل، اساتید و وابسته های دانشگاه علوم پزشکی تهران اختصاص پیدا می نماید و در صورتی که شرکتی از سایر دانشگاه ها را در مرکز استقرار دهیم، تسهیلات به آن ها تعلق پیدا نمی نماید.

در تهران محدودیت فضا داریم

منظم یادآور شد: البته یاری های ما هم زیاد نیست و به خصوص از لحاظ فضا محدودیت داریم و نمی توانیم همه هسته ها را مستقر کنیم. شاید از لحاظ تخصیص فضای رشد به شرکت ها، دست مراکز رشد در شهرستان ها بازتر باشد، اما در تهران واقعاً با مشکل فضا روبه رو هستیم.

وی با بیان اینکه در این خصوص احتیاجمند حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری هستیم، گفت: از نظر اقتصادی هم دستمان خیلی باز نیست، اما در حد توان به تیم ها و شرکت هایی که در مرحله ترانزیت هستند، یاری نموده ایم.

ضرورت توسعه فعالیت های آموزشی به شرکت ها درباره فرآیندهای اخذ مجوز

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخشی دیگر از صحبت های خود و با اشاره به اینکه اخذ مجوزها فرآیند خودش را طی می نماید، اعلام نمود: مشکل ما بیشتر آموزش است، زیرا شرکت ها فرآیندها را نمی شناسند و وقت و انرژی آن ها هم به همین علت هدر می شود.

منظم ادامه داد: ما با توجه به تعاملی که با اداره تجهیزات پزشکی و سازمان غذا و دارو داریم، کارگاه های اختصاصی در مراکز رشد مختلف برگزار می کنیم تا شرکت ها را با فرآیندها آشنا کنیم که البته این فعالیت ها باید توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه بیشتر مشکل ندانستن است، اضافه نمود: معمولاً سازمان های اجرایی در حیطه مجوزها کار خود را به درستی انجام می دهند و این ما هستیم که باید در خصوص فرآیندها به شرکت ها اطلاع رسانی کنیم؛ مخصوصاً شرکت هایی که بخواهند در حوزه صادرات کار نمایند، احتیاج به استانداردهای بین الملی دارند که به دست آوردن آن ها هم راحت نیست و احتیاج به برگزاری کارگاه و آموزش هست.

رعایت استاندارد محصولات با توجه به بازار هدف

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه استاندارد محصولات شرکت های وابسته به این دانشگاه در چه سطوحی است، گفت: محصولات شرکت ها استانداردهای مختلفی دارد و بسته به اینکه محصول یک داروی شیمیایی یا دیگر موارد باشد، فرآیندهای مختلفی را برای فراوری طی می نماید. شرکت ها بسته به بازار هدف، سطوح مختلفی از استانداردها را رعایت می نمایند.

منظم در پاسخ به اینکه آیا سطح بندی استاندارد شرکت ها و ورود تدریجی به بازار راه چاره خوبی است یا خیر، شرح داد: این موضوع به برنامه شرکت ها برمی شود و شاید اگر شرکتی بخواهد در ابتدای کار بالاترین استانداردها را رعایت کند، ورشکست شود؛ بنابراین پیش رفتن گام به گام و با افق معین می تواند با موفقیت بیشتری همراه باشد.

شناسایی استانداردهای کشورهای مختلف به وسیله مرکز رشد توسعه صادرات و انتقال فناوری

وی سپس به تشریح استانداردهای بین المللی پرداخت و گفت: در حوزه بین الملل مرکز رشد توسعه صادرات و انتقال فناوری راه انداختیم، استانداردهای مورد احتیاج کشورهای مختلف را شناسایی کردیم و هاب های معینی داریم. برای اخذ استانداردهای بین المللی نه از تمام شرکت ها، بلکه از آن هایی که آمادگی بیشتری دارند، حمایت می کنیم.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره تفاوت مرکز توسعه صادرات با کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری، گفت: کریدور صادرات در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است؛ یکی از اعضای مرکز رشد ما در آنجا حضور دارد و به طور کامل با آن ها در تماس هستیم. علاوه بر این از آن ها مشورت و امکانات دریافت می کنیم.

منظم یادآور شد: مرکز رشد توسعه صادرات و انتقال فناوری، فضای بزرگ تری است که تحقیق انجام می دهد و شرایط تعاملات بین المللی را آنالیز می نماید.

قانون تسهیلاتی برای خرید از شرکت های دانش بنیان قائل شده است

الزامی به خرید محصولات نداریم

وی در پاسخ به اینکه آیا دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی الزامی برای خرید محصولات مرکز رشد سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران دارند یا خیر، گفت: هیچ الزامی وجود ندارد. ما در بحث اینکه از داخل بخریم یا خارج، قواعدی داریم و قانون تسهیلاتی برای شرکت های دانش بنیان و خرید از آن ها قائل شده است.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه نمود: به عنوان دانشگاه می توانیم محصولات دانش بنیان خودمان را بخریم، اما الزامی هم به این کار نداریم.

تأثیر قطعی اینترنت بر فعالیت شرکت ها

منظم در ادامه با اشاره به قطعی اینترنت در کشور و تاثیر آن بر فعالیت شرکت ها، یادآور شد: در مدت زمان قطعی اینترنت، شرکت هایی که می خواستند تعاملات بین المللی داشته باشند و در نمایشگاه های بین المللی شرکت نمایند، به مشکل برخوردند؛ به ویژه آنکه در همان زمان یک نمایشگاه بین المللی در آلمان داشتیم.

وی اعلام نمود: در داخل هم شرکت هایی که در حوزه آی .تی کار می نمایند، طی این مدت ضرر نموده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شناسایی استانداردهای سایر کشورها توسط مرکز رشد توسعه صادرات و انتقال فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی استانداردهای سایر کشورها توسط مرکز رشد توسعه صادرات و انتقال فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید