2 رسالت دانشگاه ها در شکل دهی مشاغل نوظهور پساکرونا

به گزارش انجمن های سایه، ارتقای مهارت دانش آموختگان دانشگاهی در رشته های موجود و استقرار سریع سازه های آموزشی و پژوهشی مشاغل نوظهور در کشور 2 رسالت تاریخی دانشگاه ها در شکل دهی مشاغل نوظهور عصر پساکروناست.

2 رسالت دانشگاه ها در شکل دهی مشاغل نوظهور پساکرونا

گروه استان های خبرگزاری انجمن های سایه؛ بحران کرونا در حال تغییردادن ماهیت بسیاری از مشاغل کنونی در عرصه فعالیت های اقتصادی است. از سوی دیگر بسیار از مشاغل نوظهور به سرعت در حال اضافه شدن هستند.

البته مشاغل نوظهور قبل از بحران کرونا در جهان نیز در قالب مطالعات آینده پژوهی مطرح بوده اند. نتایج برخی از این مطالعات از طرف مجمع جهانی اقتصاد در سال 2019 منتشر شده است.

مشاغل نوظهور در هفت خوشه اصلی طبقه بندی شده اند، این هفت خوشه شامل داده ها و هوش مصنوعی، اقتصاد مراقبت، اقتصاد سبز، مهندسی و رایانش ابری، مردم و فرهنگ، توسعه محصول و فروش، بازاریابی و محتوا هستند.

در حوزه های هفت گانه 93 شغل نوظهور پیش بینی شده که 70 مهارت برتر ذیل آنها تعریف شده است. طبق مطالعات آینده پژوهی گزارش شده در مجمع جهانی اقتصاد، مجموعاً قرار است در مدت سه سال آینده 6.1 میلیون فرصت شغلی جدید در این حرفه های نوظهور در جهان ایجاد شود.

البته بحران کرونا در جهان نشان داد مشاغل نوظهور و مهارت های مرتبط با آنها به لحاظ کمی و کیفی با سرعتی فراتر از مطالعات آینده پژوهی سال 2019 در جهان گسترش خواهند یافت.

به نظر می رسد دانشگاه های کشور در شکل دهی مشاغل نوظهور در عصر پساکرونا ویروس دو رسالت تاریخی بر عهده دارند. ارتقای مهارت دانش آموختگان دانشگاهی در رشته های موجود و استقرار سریع سازه های آموزشی و پژوهشی مشاغل نوظهور در کشور این دو رسالت تاریخی هستند.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2019 از شرایط رقابت پذیری اقتصادهای جهان نشان داد رتبه ایران در مؤلفه مهارت دانش آموختگان دانشگاهی بین 141 کشور تحت بررسی 133 است؛ بنابراین گام نخست دانشگاه های کشور جبران این ضعف بزرگ است.

از سوی دیگر با توجه به محتمل بودن میل به درون گرایی بیشتر اقتصادهای جهان در عصر پساکرونا، واقعیت ها و ضرورت های شکل گیری مشاغل نوظهور، لازم است دانشگاه های کشور در کوتاه ترین زمان ممکن نقش بااهمیت خود در این زمینه ایفا کنند.

زیرنظام های آموزش عالی کشور به لحاظ سخت افزار و انسان افزار شرایط مناسبی دارند؛ به نظر می رسد اصلاح و به روز رسانی نرم افزارها در کنار ارتقای سازمان افزار امکان انجام دو رسالت تاریخی دانشگاه ها در عصر پساکرونا ویروس را فراهم خواهد کرد.

*عباس علوی راد عضو انجمن اقتصاددانان ایران و دبیر هیئت اندیشه ورز دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد

4103/4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "2 رسالت دانشگاه ها در شکل دهی مشاغل نوظهور پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 رسالت دانشگاه ها در شکل دهی مشاغل نوظهور پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید