نوری: اگر منابع طبیعی را تخریب کردیم، پولش را دادیم ، برداشت کنندگان غیر مجاز، دغدغه اصلی بهره بردار معدن طلا اندریان

به گزارش انجمن های سایه، مشاور مدیرعامل شرکت بهره بردار معدن طلای اندریان گفت: ما در اینجا سرجمع 100 هکتار معدن کاری می کنیم و تعرضی به منافع روستائیان ننموده ایم و اینکه ما منابع طبیعی را تخریب نموده ایم، عوارض آن را به دولت پرداخت نموده ایم.

نوری: اگر منابع طبیعی را تخریب کردیم، پولش را دادیم ، برداشت کنندگان غیر مجاز، دغدغه اصلی بهره بردار معدن طلا اندریان

به گزارش گروه دانشگاه انجمن های سایه، به نقل از نصر، معدن طلای اندریان (آستارکان) مدت هاست به علت آلایندگی زیست محیطی و حواشی متعددی مانند نحوه واگذاری و برداشت های غیر رسمی از آن در تیتر رسانه هاست و نقدها تندی از شرایط زیست محیطی این معدن و عملکرد مسئولان مربوطه درباره آن در رسانه ها مطرح شده است.

معدن طلای اندریان در مراتع و محدوده روستا های اندریان، میوه رود، آستارکان و روستای جوانان گروه در منطقه دیزمار خاروانا و در شهرستان ورزقان قرار گرفته است.

در استحصال معدن طلای اندریان از روش لیچینگ سیانوری که روشی خطرناک و آلاینده است استفاده می گردد؛ در این معدن برای استحصال طلا ازسیانید سدیم استفاده می گردد که ماده ای بسیار خطرناک، سمی است و از مشتقات سیانور است.

بیشتر بخوانید:

معدن طلای ساری گونی و دغدغه های ساکنان روستاهای اطراف

ماجرای استخراج طلا و تهدید ارسباران

استفاده از مشتقات سیانور از عظیمترین مسائل زیست محیطی این معدن است که مورد انتقاد شدید کارشناسان و رسانه ها قرار گرفته است. نشت و تبخیر این ماده خطرناک در فرایند بهره برداری از معدن طلای اندریان که در نهایت ممکن است با بارش باران جذب خاک منطقه و آب های زیرزمینی گردد، مهمترین معضل زیست محیطی این معدن است که این اشکال ناشی از فرایند فراوری است که عملاً امکان پیشگیری از احتمال تبخیر سیانور در هیپ های عظیم این معدن وجود ندارد. به گفته کارشناسان، میزان کاهش میزان ظرفیت محلول در مخزن الکترولیز مساوی با همان میزان تبخیر و نفوذ این ماده خطرناک به طبیعت است که تقریبا روزانه حجم قابل توجهی را شامل می گردد.

از سوی دیگر این معدن در ارتفاعی بیشتر از یک هزار متر از روستا ها و رودخانه های مجاور قرار گرفته است که احتمال نفوذ و نشت سیانور به منابع آب و خاک منطقه همچون آب های زیرزمینی و چشمه ها از یک طرف و خطر نشت سیانور به رودخانه های مجاور را بیشتر نموده است.

برداشت نمایندگان غیر مجاز، دغدغه اصلی بهره بردار معدن طلا

سید طاهر جلیلی مدیر حراست و مشاور مدیرعامل شرکت زرین داغ آستارکان در جمع انجمن های سایه، نشت سیانور از این معدن را اقدامی عمدی و خرابکارانه دانست و اظهار کرد که شواهد امر هم حاکی از این موضوع دارد.

سید طاهر جلیلی ادامه داد: سرمایه گذار این معدن آرامش ندارد و به سبب نقدها مداوم و تنش های ناشی از بهره برداران غیر رسمی در استرس شدیدی قرار گرفته است و این باعث می گردد برنامه ریزی لازم برای فراوری قابل انجام نباشد.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبه شورای تامین، شرکت بهره بردار موظف است اقدامات لازم برای کاهش ریسک زیست محیطی فعالیت این معدن را انجام دهد، اما دوستانی که انتقاد می نمایند در حالی که این معدن را از نزدیک ندیده اند، آرامش را از مدیران این شرکت سلب می نمایند.

مدیر حراست شرکت زرین داغ آستارکان به فعالیت بهره برداران غیر رسمی و تنش های ناشی از سوی این افراد اشاره نمود و گفت: هفته گذشته نیروی انتظامی راستا های غیر مجاز دسترسی این افراد را مسدود کرد، اما آن ها یک روز پس از ترک منطقه توسط نیروی انتظامی به کار خود ادامه دادند.

جلیلی بیان نمود: اهالی منطقه شرکت بهره بردار و حتی وزارت صنعت را محق واگذاری این معدن نمی دانند و خود را مالک معدن می دانند، هر چند معدن جزو انفال الهی و سرمایه های ملی کشور است، اما رواج این روش ها و تنش هایی که به دنبال آن در منطقه ایجاد شده، نهادینه کردن یک فرایند غیر قانونی است.

وی اضافه کرد: حالا چه روش غلط یا درست، هر آنچه که در این معدن انجام می گردد، تحت نظارت محیط زیست قرار گرفته است، اما محیط زیست نمی تواند هیچ نظارتی روی عملیات بهره برداران غیر مجاز داشته باشد.

ضرب الاجل مدیرعامل معدن طلای اندریان به مسئولان استان!

به گزارش نصر، در ادامه موسی سایخانوو، مدیرعامل خارجی شرکت زرین داغ آستارکان به عنوان بهره بردار معدن طلای اندریان با انتقاد از پلمپ و توقف عملیات این معدن، مسئولان آذربایجان شرقی را با لحنی تند تهدید کرد در صورت عدم برطرف پلمپ این کارخانه اقدام به ترک کارگاه می نماید، او حتی برای مسئولان استان ضرب الاجل یک هفته ای هم معین کرد.

موسی سایخانوو در جمع انجمن های سایه گفت: سرمایه گذاری ما در این معدن 10 سال پیش شروع شده است، اما مسائل زیادی در راه فعالیت ما ایجاد شده و امروز به خاطر مسائل حفاران غیرمجاز و توقف فعالیت ما توسط محیط زیست، سه ماه است که فراوری در این شرکت متوقف شده و ما به طور کامل حقوق و مزایای کارکنان را پرداخت نموده ایم و یک ریال هم بدهی نداریم، اما اگر تا یک هفته آینده نتوانیم در اینجا فراوری داشته باشیم، مجبور می شویم شرکت را تعطیل کنیم و کارگاه را ترک کنیم.

مشاور مدیرعامل شرکت بهره بردار معدن طلای اندریان هم اضافه کرد:کار ما اینجا قانونی است و سال 91 مجوز بهره برداری این معدن را گرفتیم و سال 96 مجوز بهره برداری کارخانه را گرفتیم و همه مجوز های لازم را داریم و اینکه مجوزی کم داشته باشیم، چنین چیزی نیست و لطفاً این موضوع را فراموش کنید.

نصیر نوری بیان نمود: از نیروی انتظامی به عنوان خبرنگار بپرسید که چرا مسائل ناشی از بهره برداران غیر رسمی را حل نمی نماید؟ ما در اینجا سرجمع 100 هکتار معدن کاری می کنیم و تعرضی به منافع روستائیان ننموده ایم و اینکه ما منابع طبیعی را تخریب نموده ایم، عوارض آن را به دولت پرداخت نموده ایم و به ازای هر هکتار برای معدن که تحویل می گیریم، مقدار معینی عوارض به منابع طبیعی پرداخت می کنیم که روستائیان منطقه می توانند خسارت خود را از منابع طبیعی دریافت نمایند. اما وقتی این خسارت را بگیرند، باید تعداد دام های خود را کاهش دهند و برای اینکه تعداد دام های خود را بیشتر نمایند، از دریافت خسارت هم چشم پوشی می نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نوری: اگر منابع طبیعی را تخریب کردیم، پولش را دادیم ، برداشت کنندگان غیر مجاز، دغدغه اصلی بهره بردار معدن طلا اندریان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوری: اگر منابع طبیعی را تخریب کردیم، پولش را دادیم ، برداشت کنندگان غیر مجاز، دغدغه اصلی بهره بردار معدن طلا اندریان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید