مرگ گوشی های سری G ال جی؛ خداحافظی با مجموعه گوشی های نوآورانه

به گزارش انجمن های سایه، همان طور که احتمالا می دانید، گوشی های سری G شرکت ال جی به آخر خط رسیده اند. پس از هشت نسل و عرضه حدود 30 گوشی مختلف، ال جی در نهایت توسعه سری G را متوقف کرده تا به جای آن ها از سری Velvet رونمایی کند.

مرگ گوشی های سری G ال جی؛ خداحافظی با مجموعه گوشی های نوآورانه

در جهانی اندروید، سری G ال جی در کنار سری گوشی های مشهوری مانند HTC One، گلکسی اس و اکسپریا قرار می گیرد. اگرچه ال جی طی چند سال اخیر در زمینه گوشی های هوشمند شرایط چندان مناسبی نداشته است، اما در هر صورت نمی توان اهمیت گوشی های پرچم دار سری G را در اکوسیستم اندروید کتمان کرد. پایان دادن به یک خانواده از گوشی های باسابقه تصمیم راحتی محسوب نمی شود و ال جی با این کار می خواهد فصل جدیدی از گوشی های خود را آغاز کند. در این مطلب قصد داریم مروری بر گوشی های سری G ال جی داشته باشیم که در بین آن ها گوشی های نوآورانه و در عین حال گوشی های نه چندان جذابی دیده می شود.

سال های اولیه پررونق

ال جی در سال 2012 از گوشی Optimus G رونمایی کرد که یکی از اولین گوشی های مجهز به پردازنده اسنپ دراگون S4 پرو بود. نسل بعدی این گوشی یعنی ال جی G2 در سال 2013 عرضه شد. گوشی G2 یک رقیب قدر برای بازیگران مهم این صنعت بود و زمینه را برای موفقیت اولیه ال جی در این حوزه آماده کرد. از بین ویژگی های شاخص این گوشی می توان به نمایشگر 1080p، حاشیه های نسبتا باریک، دوربین عالی 13 مگاپیکسلی، قابلیت فیلم برداری 1080p با سرعت 60 فریم در ثانیه و باتری بزرگ 3000 میلی آمپر ساعتی اشاره کنیم. همچنین این گوشی توانست زودتر از بسیاری از رقبا از تراشه تازه نفس کوالکام بهره ببرد و با این کار توجهات زیادی را جلب کرد.

ال جی برای گوشی G3 این فرمول را کمی بهبود ببخشید و این گوشی به لطف داشتن دوربین عالی، طراحی جذاب و اولین نمایشگر QHD مورد توجه زیادی قرار گرفت. روی هم رفته این چند گوشی سری G ال جی باعث شدند که این شرکت اعتماد به نفس بیشتری برای حضور گسترده در بازار موبایل پیدا کند.

چرا گوشی های ال جی دیگر محبوبیت سابق را ندارند؟

تجربه گرایی

بعد از موفقت اولیه سری G ال جی، این گوشی ها به سمت تجربه گرایی حرکت کردند. گوشی G3 از نمایشگر QHD و سیستم فوکوس اتوماتیک لیزری بهره می برد و نسل بعدی آن یعنی G4 با نمایشگر خمیده، شارژ بی سیم و با پنل های پشتی متنوع روانه بازار شد. برای این گوشی، ال جی به جای استفاده از تراشه اسنپ دراگون 810 که تا حدی داغ می شد، تصمیم گرفت از تراشه قدیمی اسنپ دراگون 808 استفاده کند و همین موضوع اعتراضات زیادی به همراه داشت. اما در نهایت، مشکل بوت لوپ (boot loop) این گوشی بود که تا حد زیادی به شهرت ال جی آسیب رساند. به صورت خلاصه بوت لوپ به شرایطی اطلاق می شود که گوشی می خواهد روشن شود ولی در همان مرحله بوت شدن گیر می کند.

با وجود این مسائل، G4 همچنان گوشی خوبی به حساب می آمد ولی نسل بعدی آن یعنی G5 چیزی بین آرمان گرایی و جنون بود. در یک دوره، سروصدای زیادی پیرامون گوشی های ماژولار شکل گرفت و در این زمینه شرکت هایی مانند ال جی، موتورولا و اسنشال در دوره های مختلف شانس خود را در این زمینه امتحان کردند و البته همگی شکست خوردند. ماژول هایی که ال جی برای صدا و دوربین ارائه داد نتوانستند تجربه کاربری جذابی را ارائه کنند و این گوشی را به سمت شکست سوق دادند. همچنین رویکرد ماژولار منجر به قربانی شدن شارژ بی سیم و ظرفیت باتری این گوشی شد که در نسل قبلی از جمله نکات قوت آن محسوب می شدند.

گوشی G5 البته در زمینه محبوبیت دوربین های واید و دوگانه نقش مهمی داشت ولی در کل برند ال جی را بیش از پیش تخریب کرد.

ال جی و سونی چگونه می توانند فروش گوشی های خود را افزایش بدهند؟

بازگشت به اصول اولیه

نیازی به گفتن نیست که گوشی G5 از جهات مختلف یک فاجعه بود. با وجود اینکه قرار بود گوشی های سری G ال جی به سمت طراحی ماژولار حرکت کنند، ولی این شرکت تصمیم گرفت برای G6 از یک طراحی استاندارد استفاده کند. گوشی G6 بازگشت به اصول اولیه این سری بود و از مشخصات سخت افزاری مناسب، طراحی جذاب با شیشه و فلز، دوربین مناسب و کیفیت صدای عالی بهره می برد. اما پس از دو شکست پیاپی، ال جی دیگر مانند سابق نمی توانست توجه کاربران را جلب کند.

این شرکت سال بعد یک گوشی با نام عجیب G7 ThinQ را معرفی کرد که این شرکت با بهره گیری از پسوند ThinQ می خواست نام گوشی ها را با لوازم خانگی هوشمند خود یکدست کند. این گوشی هم در بین سری G ال جی حرف زیادی برای گفتن داشت ولی این شرکت در نهایت نتوانست برای آن تعداد زیادی خریدار پیدا کند. به همین خاطر خیلی زودتر از انتظار تخفیف های گسترده ای برای آن ارائه شد که این موضوع منجر به اعتراض کاربرانی شد که همان ابتدا این گوشی را خریداری کرده بودند؛ برای بسیاری از گوشی های بعدی گوشی های ال جی هم این فرایند ادامه پیدا کرد.

گوشی G7 اصلا فروش خوبی نداشت و نسل بعدی آن یعنی G8 ThinQ هم نتوانست فروش قابل توجهی داشته باشد. ال جی امیدوار بود گوشی G8X ThinQ به همراه وسیله جانبی مربوط به نمایشگر دوگانه بتواند سروصدای زیادی راه بیندازد که این گوشی هم با شکست روبرو شد.

به نظر می رسد در سال هایی که برندهای چینی با تمام قوا وارد بازار موبایل شده بودند، تجربه گرایی ال جی باعث شد که خیلی سریع از رقابت جا بماند و چنین رویکردی تا حد زیادی منجر به تخریب وجهه برند ال جی شد. در یک جهان موازی، شاید جایگاه بخش موبایل ال جی در کنار غول هایی مانند سامسونگ و هواوی باشد. در این میان، باید به تأثیر گوشی های پرچم دار سری V هم اشاره کنیم که در کاهش فروش سری G بدون شک تا حدی تأثیر داشته اند.

مروری بر 5 مورد از نوآوری های گوشی های ال جی

پایان سری G و آغاز سری Velvet

پایان گوشی های سری G نشان دهنده رویکرد جدید بخش موبایل ال جی است. به نظر می رسد ال جی به جای عرضه پرچم داران همه فن حریف، حالا قصد دارد میان رده های جذاب را روانه بازار کند. ال جی با این رویکرد جدید می تواند بر مفاهیم اصلی مربوط به تجربه کاربری یعنی عمر باتری، طراحی و دوربین ها تمرکز کند و دیگر وقت خود را برای دیگر ویژگی های پر زرق وبرق تلف نکند.

ال جی در حال حاضر می خواهد شکاف بین میان رده ها و پرچم داران گران قیمت را با سری Velvet پر کند. اما با قیمت حدودا 700 دلاری، ال جی باید با شرکت هایی مانند وان پلاس و شیائومی رقابت کند که شناخت زیادی از این بازار دارند. گوشی ال جی Velvet هنوز به صورت جهانی عرضه نشده و باید ببینیم بعد از عرضه جهانی، این گوشی می تواند فروش قابل توجهی داشته باشد یا اینکه این گوشی هم به خیل دیگر گجت های شکست خورده ال جی می پیوندد.

ال جی در سال 2020؛ فرارسیدن زمان تغییر

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "مرگ گوشی های سری G ال جی؛ خداحافظی با مجموعه گوشی های نوآورانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ گوشی های سری G ال جی؛ خداحافظی با مجموعه گوشی های نوآورانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید