انتقاد سناتور آمریکایی از دولت ترامپ بابت اعلام شرایط اضطراری در قبال ایران

به گزارش انجمن های سایه، یکی از اعضای مجلس سنای آمریکا از ابهام ها در مورد تصمیم دولت کشورش برای اعلام شرایط اضطراری در قبال ایران انتقاد کرد.

انتقاد سناتور آمریکایی از دولت ترامپ بابت اعلام شرایط اضطراری در قبال ایران

به گزارش گروه بین الملل انجمن های سایه، یکی از سناتورهای آمریکا خواهان ارائه اطلاعات دقیق از روابط اقتصادی بین دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور و عربستان سعودی شد.

سناتور کریس مورفی، از اعضای دموکرات مجلس سنای آمریکا پنجشنبه کفت که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه این کشور دلایل اضطراری واهی برای دور زدن مخالفت کنگره با فروش تسلیحات به عربستان سعودی ارائه کرد.

پشت پرده های تصمیم ترامپ

در روزهای گذشته، اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اخراج بازرس کل وزارت خارجه این کشور به آشکار شدن ابعاد جدیدی از تصمیم او برای اعلام شرایط اضطراری در تنش ها با ایران برای فروش سلاح به عربستان سعودی منجر شده است.

الیوت انگل، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان نخستین فردی بود که خاطرنشان کرد اخراج بازرس کل وزارت خارجه آمریکا ممکن است با تحقیقات او درباره اعلام شرایط اضطراری با ایران مرتبط بوده باشد.

پس از او، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم دولت ترامپ را جعلی توصیف کرد و از او خواست در این باره شرح دهد.

دولت دونالد ترامپ روز سوم خردادماه سال 1398 خاطرنشان کرد میخواهد به دلیل شرایط اضطراری در تنش ها با ایران میخواهد بدون مشورت با کنگره به عربستان سعودی سلاح بفروشد.

رئیس جمهور آمریکا در صورت اعلام شرایط اضطرار ملی می تواند مفاد مندرج در قوانین کنترل تسلیحاتی را نادیده گرفته و بدون مجوز کنگره سلاح بفروشد.

این تصمیم فوراً با مخالفت های نمایندگان کنگره روبه رو شد و مجلس سنای آمریکا روز30 خرداد 98 (20 ژوئن 2019) طرحی را به تصویب رساند که خواهان لغو برنامه دولت برای استفاده از اختیارات ویژه جهت فروش سلاح به عربستان سعودی بود.

دونالد ترامپ سوم مردادماه این مصوبه را وتو کرد و نمایندگان کنگره از دو سوم رأی لازم برای شکستن وتوی ترامپ برخوردار نبودند.

انتقاد از حمایت بی قید و شرط از سعودی ها

سناتور کریس مورفی در مصاحبه پنجشنبه شب به حادثه حمله یک نظامی سعودی در پایگاه پنساکولا آمریکا اشاره نمود و ما سؤالات زیادی در رابطه با این حمله که یک افسر سعودی انجام داده، داریم.

مورفی گفت که دولت ترامپ طرح های کنگره را که خواهان اتخاذ سیاست های قاطعانه تر علیه عربستان سعودی است، متوقف نموده است.

دولت آمریکا یکی از حامیان اصلی عربستان سعودی در حمله این کشور به یمن است. طی بیش از 5 سال گذشته، حملات بی امان و کورکوانه ائتلاف سعودی منجر به تلفات انسانی زیادی شده است و همین امر باعث انتقاد از دولت ترامپ به دلیل حمایت سیاسی و تسلیحاتی از ریاض شده است. دولت ترامپ همه کوشش ها از سوی قانون گذاران برای قطع این یاری ها را ناکام گذاشته است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "انتقاد سناتور آمریکایی از دولت ترامپ بابت اعلام شرایط اضطراری در قبال ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد سناتور آمریکایی از دولت ترامپ بابت اعلام شرایط اضطراری در قبال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید