اساتید و دانشجویان می گویند بود و نبود کتابخانه ها تفاوتی برای ما ندارد

به گزارش انجمن های سایه، خبرنگاران/خراسان رضوی استاد بازنشسته گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اعضاء هیأت علمی و دانشجویان تمایلی به حضور در کتابخانه و استفاده از منابع ندارند و می گویند که بود و نبود کتابخانه ها هیچ تفاوتی برای ما ندارد و ما اطلاعات خود را از وب و پایگاه های اطلاعاتی می گیریم.

اساتید و دانشجویان می گویند بود و نبود کتابخانه ها تفاوتی برای ما ندارد

رحمت الله فتاحی، در نشستی با عنوان آینده کتابخانه های دانشگاهی؛ قابلیت های بیشتر، فضای کمتر، که در کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی برگزار شد، در خصوص واقعیت های پیش روی حرفه کتابداری، اظهار کرد: در ارتباط با موضوعی که مطرح است، باید واقعیت ها را در نظر بگیریم که از چند جنبه قابل بررسی ست؛ یک اینکه رفته رفته امکانات کتابخانه های دانشگاهی محدودتر می شود و این روندی ست که در کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد. فکر نکنیم که در کشورهای پیشرفته امکانات عظیمی در اختیارشان از لحاظ تعداد کتابدار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: همین تعداد کتابخانه و کتابدار باید کمک کنند که دانشگاه سمت وسوی درستی را در پیش بگیرد. در کتابخانه های کشورهای پیشرفته نیز تعداد کتابدارها زیاد نیست. ما همچنان با کمبود امکانات و کتابدارها روبرو خواهیم بود که واقعیتی اجتناب ناپذیر است و باید با آن کنار بیاییم و از همین امکانات بیشترین استفاده را بکنیم.

استاد بازنشسته گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: دوم اینکه اعضاء هیأت علمی و دانشجویان تمایلی به حضور در کتابخانه و استفاده از منابع ندارند و می گویند که بود و نبود کتابخانه ها هیچ تفاوتی برای ما ندارد و ما اطلاعات خود را از وب و پایگاه های اطلاعاتی می گیریم. ما باید در زندگی دانشگاهی چه استاد و چه دانشجو نقش کلیدی داشته باشیم. بایستی در فرآیندهای آموزش، پژوهش و فعالیت های حرفه ای نقش اساسی داشته باشیم و خود را ادغام کنیم و وارد موضوع شویم.

فتاحی شرح داد: از این نظر کتابداران ما کاملا بیگانه با موضوع هستند و منتظر هستند تا استاد کمک بخواهد، اما اساتید دیگر کمک نمی خواهند و کتابداران خود باید وارد موضوع شوند؛ برای مثال شرح درس های تدریسی اساتید را در کتب بیابیم و در اختیار استاد بگذاریم و در عرصه پژوهش به عنوان دستیار پژوهش دقیقا بدانیم که استاد چه می کند و به او کمک کنیم. ما می توانیم سیستمی طراحی کنیم و آنچه یک استاد در ارتباط با موارد مختلف نیاز دارد را به او برسانیم. ما این کارها را انجام نمی دهیم و باید تبعاتش را که برچیده شدن کتابخانه هاست، بپذیریم .

در بخش دیگری از این جلسه زهره عباسی، کتابدار کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی، خاطرنشان کرد: قطعا موضوع کتابخانه های دانشگاهی برای همه ما مهم است و هدف ما در کتابخانه های دانشگاهی، ارائه خدمات مناسب در زمان مناسب و مبتنی بر نیازهای دانشجویی است. دانشگاهیان هم درگیر آموزش و هم درگیر پژوهش هستند و ما می توانیم هم در آموزش و هم پژوهش تاثیرگذار باشیم. وقتی ما خود را به عنوان واحد مهم دانشگاهی می دانیم آیا توانستیم این موضوع را اثبات کنیم تا افراد و دست اندرکاران دیگر دانشگاه هم به این باور برسند؟

کتابدار کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی، گفت: این تصور که آیا با دیجیتال شدن منابع دیگر نیازی به کتابخانه داریم یا نه؟ چالشی ست که اثبات کتابداران و کتابخانه را در دانشگاه دشوارتر می کند. وقتی از منابع موجود دانشگاهی صحبت می کنیم، هم منابع و هم نیروی انسانی باید مدنظر باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اساتید و دانشجویان می گویند بود و نبود کتابخانه ها تفاوتی برای ما ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اساتید و دانشجویان می گویند بود و نبود کتابخانه ها تفاوتی برای ما ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید