سرابی به نام فعالیت های پژوهشی، ایده های دانش آموزان خریدار دارد؟
به گزارش انجمن های سایه، میرزاده گفت: تعداد کمی از طرح های دانش آموزی در آموزش و پرورش اجرایی شده اند چراکه هیچ پیشتیبانی اقتصادی از دانش آموزان نمی گردد.

رضا میرزاده پژوهشگر، حوزه آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار با اشاره به اینکه اولین مطلب مورد احتیاج در خصوص پژوهش های دانش آموزی و دانشجویی بحث احتیاجسنجی این پژوهش ها است، اظهار کرد: دانش آموزان در حوزه مختلف طرح های قابل قبول و کاربردی را ارائه می دهند، اما این طرح ها هرگز عملیاتی نمی شوند.
او ادامه داد: حمایت از طرح های دانش آموزی و پیش بینی بودجه برای اجرایی کردن این طرح ها، امری است که تا به حال به آن توجه نشده است.
میرزاده اعلام کرد: تنها تعداد کمی از طرح های دانش آموزی که به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسند، در آموزش و پرورش اجرایی شده اند، چرا که بعد از تأیید طرح ها، هیچ گونه پیشتیبانی اقتصادی از دانش آموزان نمی گردد.
پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه سرگرم کردن دانش آموزان با طرح های پژوهش بی هدف، باعث دلسردی آن ها از تحقیق و پژوهش خواهد شد؛ اضافه نمود: هم اکنون ارتباط بین صنعت و مدارس قطع است.
او اظهار کرد: در هنرستان ها و بعضی دبیرستان ها دانش آموزان با استعداد، طرح های بدیع و فوق العاده ای که حتی ثبت اختراع نیز می شوند به اجرا در می آورند، اما افسوس این طرح ها هرگز به فراوری انبوه نمی رسند و هیچ ارگانی از آن ها حمایت نمی کند.
میرزاده با اشاره به اینکه مدیران مدارس درباره موضوع حمایت از طرح دانش آموزی، اختیاری از خود ندارند، گفت: این موضوعات باید در سطح کلان آموزش پرورش آنالیز شوند.
پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش در انتها گفت: در حال حاضر در نهاد آموزش و پرورش 98 درصد از سهم بودجه، خرج پرسنل و کارمندان می گردد و تنها دو درصد برای سایر مخارج می ماند که در آن هم حمایت طرح های آموزشی جایی ندارد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان