خودروسازان به جای لابی، قانون هوای پاک را اجرا نمایند

به گزارش انجمن های سایه، به دنبال افزایش آلودگی هوای تهران، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن ارائه توصیه هایی به مردم و همچنین تاکید بر لزوم اجرای قانون هوای پاک بویژه از سوی خودروسازان، گفت: مهم ترین منابع آلاینده تهران کامیون ها و موتورسیکلت ها و وسایل نقلیه شخصی هستند.

خودروسازان به جای لابی، قانون هوای پاک را اجرا نمایند

دکتر عباس شاهسونی در گفت وگو با انجمن های سایه، با اشاره به تعطیلی مدارس به دنبال افزایش آلودگی هوای تهران، گفت: روز گذشته (آدینه) میانگین شاخص هوا در تهران 130 بود که ناسالم برای گروه های حساس بود و حدود پنج و شش مورد از ایستگاه هایمان هم شاخص بالای 150 را نشان می دادند.

وی اضافه نمود: با توجه به تداوم آلودگی هوا توصیه می شود که گروه های حساس شامل بچه ها، سالمندان، زنان باردار، افراد دارای بیماری های قلبی، تنفسی، مبتلایان به فشار خون، دیابت، افرادی که جراحی هایی مانند عمل قلب انجام داده یا بیماری زمینه ای دارند و... از تردد غیرضرور در شهر اجتناب نمایند. در عین حال همه افراد سعی نمایند که کمترین مواجهه را با هوای آلوده داشته و ترددهایشان را در شهر کاهش دهند. البته در صورت تردد در شهر حتما از ماسک های N95 یا P2 استفاده نمایند.

شاهسونی ادامه داد: در عین حال مردم فعالیت های ورزشی را در هوای آزاد به حداقل برسانند. همچنین افرادی که دچار خسس سینه، تنگی نفس، سرفه های شدید، سرگیجه و ... شدند، حتما در صورت لزوم به پزشک مراجعه نمایند. علائمی چون تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرگیجه، سرفه شدید، سوزش گلو و... ممکن است بر اثر مواجهه با آلودگی هوا در افراد ایجاد شود.

وی درباره میزان تاثیر تعطیلی مدارس در کاهش آلودگی هوا، گفت: باید توجه کرد که فقط با تعطیلی مدارس ابتدایی 30 درصد از بار ترافیکی شهر کاهش می یابد و زمانیکه کلیه مقاطع تعطیل می شوند، این عدد افزایش می یابد. همچنین اجرای طرح زوج و فرد حدود 50 درصد از بار ترافیکی را کاهش می دهد. بنابراین این اقدامات ترددها را کاهش می دهد.

شاهسونی با اشاره به راهکارهایی که در بلند مدت برای کاهش آلودگی هوای تهران باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: باید قانون هوای پاک و آیین نامه های آن که مصوب شده اند، اجرایی شود که اجرای درست آن ها می تواند شرایط آلودگی هوا را بهبود بخشد. در عین حال خودروسازها باید کیفیت خوردروها را از نظر مکانیزم حذف آلاینده ها بهبود دهند. موتورسیکلت سازها نیز به جای اینکه هر روز به دنبال لابی باشند و بخواهند قانون هوای پاک را دور بزنند، اگر قانون را اجرا نمایند، این مشکل نیز حل می شود. متاسفانه هم خودروسازها و هم موتورسیکلت سازها دائما به دنبال دور زدن قانون هوای پاک هستند.

وی تاکید نمود: اگر ماده هشت قانون هوای پاک مبنی بر اینکه هرگونه تردد خودروهای فرسوده، خرید و فروش و بیمه کردن خوردروهای فرسوده ممنوع است، اجرایی شود، بحث نصب فیلتر دوده بر روی کامیون ها و وسایل نقلیه جدی گرفته شود و شاهد بهبود کیفیت سوخت باشیم، این معضل نیز حل می شود.

شاهسونی تاکید نمود: مهم ترین منابع آلاینده تهران کامیون ها و موتورسیکلت ها و وسایل نقلیه شخصی هستند که اقدامات مربوط به آن ها به وزارت صمت بازمی شود. ماده 10 قانون هوای پاک می گوید وزارت نیرو سالانه باید 30 درصد برق کشور را از انرژی پاک و تجدیدپذیر ایجاد کند، باید تعیین شود که این قانون که در سال 96 ابلاغ شده تا به امروز چقدر اجرایی شده است. بنابراین باید به اجرای این قوانین رو بیاوریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "خودروسازان به جای لابی، قانون هوای پاک را اجرا نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروسازان به جای لابی، قانون هوای پاک را اجرا نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید